A tömegközlekedés mindenkié

A BKV büszkén átadta a facebookon, de 3 órát sem bírt a felújított villamosuk...

2021. március 30. - kuharbence

2021.03.29. hétfő a napja, hogy megkezdhette utasforgalmi próbaüzemét a BKV felújított TW6000-ese az 50-es vonalon. Pályaszám szerint ez a 1624-es, mely többek között légkondit, illetve kamerás "visszapillantó tükröket" kapott a felújítás során. Bár utóbbi kevésbé fogja érdekelni az utasokat, azonban a fix lépcső annál inkább. Hozzá kell tegyem, hogy én szerelmese vagyok ennek a prototípusnak, mert iszonyatosan tetszik és szurkolók a szebb jövőért, hiszen az első nap nem alakul fényesen... Hétfőn délután 2 egész illetve egy fél kanyar után ajtóhiba miatt visszavonult a nap további felében. Szerencsére reggeltől figyeltem a villamost a BKK oldalán, így ott voltam az aktív időszakában. Kedden nem hivatalos infó szerint nem jelent meg. Figyeltem folyamatosan, de sajnos a nap egyik percében sem lehetett látni és a FUTÁRON sem találtam mai bejelentkezést...

kep_2021-03-30_215511.png

Mit rejt Budapest TITKOS VONATTEMETŐJE?

A cikk elején fontos leszögeznem, hogy minden itt látott kép hivatalosan készülhetett el. A MÁV jóvoltából több alkalommal is bemehettem az Istvántelki Főműhely területére. A terület igen érdekes és változatos. Egy része olyan mintha egy katasztrófafilmben ébrednénk. Nem véletlen, hogy több alkalommal történik itt ilyen tematikájú filmek forgatása vagy egyes jeleneteinek felvétele. Legutóbb egy Netflix film a Halálos harcmező is itt forgott. Konkrétan a következő képen látható V43-as és 424-es gőzös látható is a filmben. Sajnos a film maga nem túl erős, de ha valaki élvezi a magyar helyszíneket felismerni egy amerikai filmben, akkor érdekes lehet.
gozos_sorsara_varva_2019_november_27.jpglepusztult_jarmujavito_hatulja_2019_augusztus_29.jpgDe természetesen a helyszín nem csak a régi lepusztult gépekről és épületekről híres. A mai napig is aktív munka folyik a gőzös műhelyben, aminek köszönhetően több legendás gép is nosztalgiaüzembe tudott már állni. Ezen kívül, például itt folyik a Talentek felújítása és átmatricázása. Igen sajnos ezen motorvonatokat nem festik, hanem csak matricázzák.
talennnt.pngDe persze gondolom inkább azokra a gépekre vagytok kíváncsiak amik "titokban" várják a sorsukat. Hát van belőlük bőven. Itt található a 3030-as MDmot ami 2005 magasságában napi rendszerességgel járta a 135-ös vasútvonalat ami a Szeged-Békéscsaba. 
mdmot_3030_2019_augusztus_29_2.jpgDe itt találjuk az A29 024-est is ami a MÁV M43-as sorozatként is ismert, de iparvasutaknál A29. Sajnos már ő sem végzi a napi teendőit csak várja a sorsát.
a29-024_2019_augusztus_29.jpgDe mögötte láthattok egy kis A26-os mozdonyt amit budapestiek aktívan már csak Rákoson láthatnak a gyógyszergyári iparvágányon. A kis kék szépség mögött pedig egy hagyományos Dacia is megbújik. Pontosan nem tudom, hogy Ő dolgozik-e még a mindennapokban, de Istvántelken bizony dolgozik még hagyományos Dacia. Sőt Dunakeszin ilyenek húzogatták a KISS-t mintha mi sem lenne természetesebb.
dacia_2020_11_13_2.JPGDe ha mélyebbre hatolunk még bizony régi UV villamosokba is belefuthatunk. Szóval igazán érdekes kaland Istvántelken sétálni és az egésznek csak egy nagyon kis szelete ez.
uv_k_2020_11_13.JPG

Egy szem tömött BZ és napi 2 vonat. Ez várja a turistákat Szilvásváradon.

Két alkalommal jártam a szilvásváradi vasútvonalon, ami szebb időkben Putnokig is elment, illetve fizikailag el is megy, de forgalom 2009 óta nincs rajta. Pontosítanék. Az első alkalommal Egervártól jöttem le egy megállónyit Eger állomásig, szóval nagy tapasztalatom azért nincs. Akkor két BZ motor fogadott amikben szellősen, de egy viszonylag elfogadható utasszámmal zakatoltunk. A tegnapi napon azonban felkerekedtem és már 10 körül Egerben vártam a BZ-t, ami legnagyobb meglepetésemre egy szem motor volt. Jelenleg nincs "szezon" ezért csak napi 2 vonat van és az pedig egy spórolós egy BZ-s megoldással van kiadva. No ne gondoljátok, hogy szezonban örült nagy a kínálat. Napi 4 pár vonat fogadja olyankor az utasokat. Induláskor már félig volt a BZ. Egyetlen egy négyes box volt üres, de a többit jellemzően családosok vették birtokba illetve két úriember akik már reggel 10 kor sem voltak szomjasak. No nem hiszem, hogy az egri borvidék kapcsán tett kirándulásuk miatt. Szerintem ez náluk mindennapos állapot. Aztán haladva Egervár megállónál és Eger-Felnémetnél is csatlakoztak szintén családosok.160604134_10215355864969262_6146761774988876521_o.jpgÉrdemes megjegyezni, hogy idáig a vonal villamosított és az egyetlen működő iparvágány is itt található a vonalon. Már elég zsúfoltan voltunk amikor Szarvaskőnél kb még 10-15 ember csatlakozott. Szép idő volt és az embereknek nem sok lehetősége van a kikapcsolódásra így gondolom felkerekedtek és noha van buszjárat is a gyerekek azért inkább a vonattal szeretnének menni. Nem akarok mély következtetésekbe belemenni egy utazás után és az is igaz, hogy visszafele a legnagyobb utasszámnál is kb. félig volt a BZ, de szerintem a jelenlegi járvány időszakában elejét kellene venni a tolongásnak és azt gondolom, hogy plusz egy BZ motor hadra fogásának nincsenek komolyabb anyagi következményei a START felé. Egyébként az út fantasztikus amit mindenkinek ajánlok! 

Megtörtént az első nagysebességű Tram-Train futópróba

Az első Tram-Train már hetekkel ezelőtt megérkezett Magyarországra és sokan már találkozhattak is vele, hiszen Szentesről Szolnokra, majd onnan vissza Szentesre már tett egy kanyart. Akkor mérlegelésen volt a MÁV-Start Zrt Szolnoki Járműjavító vendégségében. Március 10.-én reggel 7 óra magasságában azonban megindult Szentesről Kiskunfélegyháza irányába, hogy megtegye az első nagysebességű azaz 110 km/h-ás futópróbáját. 9 óra magasságában érkezett meg Kiskunfélegyházára, ahol az IC találkozást megvárva repesztett Kecskemét állomásig. Mi itt kaptuk lencsevégre. Hivatalosan 100 km/h a sebességhatára, de minden jármű ilyen jellegű futópróbáján hozzá kell csapni a 10%-ot és ezért kellett 110-el próbáznia. Összesen 8 jármű érkezik, amiből a második a napokban indult meg Spanyolországból. Kecskemét után Szeged majd Hódmezővásárhely volt a cél. Aki erről lemaradt ne szomorkodjon, hiszen minden újabb járműnek meg kell tennie ezeket a köröket így bőven találkozhatunk velük a keleti és a déli országrész vasútvonalain.

dscn1041.JPG

Ikarus büfé, amit kiutáltak az Ikarus hazájából

2019-ben jártam be a mátyásföldi Ikarus iparvágányát. Persze ezt már a szó szoros értelmében nem tudtam megtenni, mert fizikailag már nem létezett, így csak a nyomát követhettem. Ekkor találtam rá arra az Ikarus 280-asra ami büféként funkcionált és a valamikori iparvágány nyomvonala mellett helyezkedett el. Egyből kajáltam is egy jót és közben beszélgettem a tulajjal aki természetesen megengedte, hogy lefilmezem a buszt belül és még a vezetői székbe is beülhessek. Elmesélte, hogy rengeteget dolgoztak azért, hogy a busz idekerüljön és ilyen szép állapotú legyen, illetve, hogy a busz körül egy buszmegállót kialakítsanak. Eredeti kukát is szereztek, ami az ilyen megállókban található. Egyszóval oda és vissza voltam a helyért és nagyon szívesen a videómban promóztam őket.
ikarus.pngAztán az étterem facebook posztján meglepődtem ami 2020 augusztusában került publikálásra:

"Sziasztok! Azért nem vagyunk nyitva mert a XVi önkormányzat Polgarmesteri Hivatal azt mondja hogy lakóövezetben NEM lehet 3.5Tonna-nál nagyobb jármű.Védik a kerület érdekeit....?!?! Azonban lehet HEKTÁROS AUTÓKERESKEDÉSEKT nyitni turisztikai erdőben meg lakóövezetben kamion szervízt és egyebeket üzemeltetni!!! De mi az eredeti buszunkal vagyunk a kerület ellensége??? Szerintem mi tartjuk életben a XVi ker-ben az IKARUS szikráját szellemét......!!!!!!!"

Felkerestem ekkor a tulajt aki elmesélte, hogy mást nem tud mondani, mint amit kiírt és reménykednek, hogy a befektetésük nem vész kárba. Ekkor minden jót kívántam Nekik és vártam a pozitív hírt a történetükkel kapcsolatban. 

busz.png

Aztán jött az idei poszt, ami február végén látott napvilágot: 

"Kedves vendégeink. Sikerült a bürokratáknak kiutálni minket az Ikarus szülőföldjéről! Kapóra jött az atomnál
is halálosabb vírus......... Szánalmas!!! Az ingatlant eladtuk és keresünk olyan helyet szeretett buszunknak
ahol értékelik erőfeszítéseinket kreativitásunkat. A 16 ker iránti szeretetünk töretlen de tovább lépünk!!!"

Ennek hatására írtam is, hogy bármiben segítek amiben csak tudok, így felhasználva ezt a portált is szeretném felhívni a figyelmet rájuk. Remélem, hogy ez a kezdeményezés és a belefektetett munka nem vész kárba. A büfé oldalát itt megtaláljátok: https://www.facebook.com/IcarusGrill

 

Szinte teljesen üresen járnak a Railjetek. Teszteltük a teljes lezárás egy napján.

A Railjetek száma nagyon visszaesett és ez indokolt is a mai nap tapasztalatai alapján. Jelenleg a Keletitől már csak napi 2 Railjet indul és ennyi is érkezik Budapest legforgalmasabb pályaudvarára. Ausztria irányába természetesen nem csak velük lehet eljutni, de a mai nap kimondottan a Railjetekre fókuszálunk. Azt tudni kell, hogy közkedvelt volt a belföldi használata is, de egyrészt az imént is említett ritkítás, másrészt a bizonytalanság ennek is gátat szab. A hegyeshalmi megérkezést követően a menetrend nem arra lett kitalálva, hogy az ott felszálló rendőrök minden utast ellenőrizzenek és a megfelelő instrukciókkal a 10 napos karantént elrendeljék számukra. Emiatt viszont rendszerint 30 perc körüli késéssel közlekednek. A mi esetünkben is 35 perc csúszással ért a Keleti pályaudvarra a szerelvény.

Nézzük a kocsiosztályokat és azoknak utas számát. Fontos még hozzátenni, hogy a Tatabánya-Kelenföld távon utaztunk. Első körben a biznisz osztályon néztünk körbe, ahol senki nem utazott. Ez természetesen nem okozott ledöbbenést, hiszen ez az az osztály amit normál esetben sem sokszor látunk tömve illetve azt is illik megjegyezni, hogy csak belföldi forgalomra nem vehető igénybe.
158890602_3116178488604089_3307282806423703019_n.jpgAz étkező kocsit viszont már nem sokszor látni így. A vírus miatt nincs lehetőség egy jó sör vagy egy kellemes ebéd elfogyasztására.
158720467_272648087657562_2998879499785640286_n.jpgAz első osztályon pontosan 8-an utaztak, ami már igen megdöbbentő. Ez az osztály a csak belföldi forgalomra is alkalmas. Rendszerint közel átlagosan 60-70%-os kihasználtsággal utaznak ezen osztályon.158958070_265211875189705_2173483818836302331_n.jpgA legdurvább tapasztalat az úgynevezett economy rész volt, ami tulajdonképpen a másodosztálynak felel meg. Képünket egy olyan kocsiban készítettük, ahol senki nem utazott, de az igazság sem áll túl távol, hiszen összesen az ilyen osztályú kocsikban megközelítőleg 20 utas volt.
158866978_927608184732598_4471385063132952350_n.jpg

Elektromos Ikarus, MAN és Citaro. Többek között ezeket tesztelte az ország az elmúlt években.

Az országban évről évre egyre több elektromos buszt tesztelnek és van ahol már napi forgalomban is közlekednek elektromos buszok. Jó példa erre Paks. Most azonban nézzünk pár olyan buszt mely csak teszt jelleggel futott és szállított utasokat. 2019 augusztusában a Mercedes Citaro teljesen elektromos autóbuszát tesztelhették a fővárosiak. Két hétig volt itt egy példány, ami később Lengyelországba került. A buszt erre az időszakra a Kelenföldi buszgarázs látta vendégül. A hatótávja 200 km környékén van és ezt a 10 db 24,3 kWh teljesítményű litium ion akkumulátoroknak köszönheti. . A busz tesztelése óta nem sokat hallani arról, hogy a BKV vásárolna ilyen autóbuszokat. 

A MAN elektromos busza 2020 szeptemberében járt Budapesten és ekkor a 105 ös viszonylaton a reggeli és a délutáni csúcsban közlekedett. A hatótávja Neki is 200 km, de tegyük hozzá, hogy a gyártó szerint ideálís körülmények között ez 270 is lehet. Persze ezeket a körülményeket a való élet nem tudja abszolválni így ezekkel általában nem szabad számolni. Megjegyezném, hogy a Citaronál is volt egy hasonló 250 km-es becslés ideálís körülmények között. 
aaaaaa.jpg

2021 februárjában Székesfehérváron tesztelték egy hónapon át az Ikarus elektromos buszát. Büszkék lehetünk, hiszen valóban nagy százalékban magyar buszról van szó. A 314 kilowattos akkumulátor itt is 200-250 km megtételére elegendő. Talán ez a busz áll a legközelebb ahhoz, hogy széles körben ismertté váljon hazánkban, hiszen itt gyártják Fehérváron és Széles Gábor a vállalat csoport elnöke szerint idén 100-150 ilyen autóbusz legyártására kerülhet sor.

Miért küld a GYSEV Szilit 160-as pályára?

Az elmúlt időben kétszer is tapasztaltam, hogy a Sopron IC elejére GYSEV-es Szilit kaptunk. Értetlenül álltam a dolog előtt, hiszen az 1-es vasútvonalon a 160-as sebesség is adott, ám erre ez a mozdony alkalmatlan. Természetesen ez nem is marad késés nélkül és nagyjából az ezzel a módszerrel kiadott IC alaphangon 10-15 perces csúszással tudják abszolválni a menetet. A legérdekesebb pár nappal ezelőtt az volt amikor a GYSEV Vectron és a személykocsik között bújt meg a Szili hidegen továbbítva. Bár a Vectron alkalmas a pálya sebességhatárait kimaxolni, de ebben az esetben sem tehette, hiszen a Szili korlátai nem csak akkor vannak érvényben ha a vonóerőt szolgáltatja. Vajon ennyire nincs mozdonya a GYSEV-nek? 
130874159_10214845607493144_6044414626274526086_o.jpg

Vágányzár, hogy visszafejlesszék a fogaskerekűt...

2021. március 8-tól, hétfőtől március 28-ig nem jár a fogaskerekű pályakarbantartás miatt. Legalábbis ez szerepel a hivatalos tájékoztatóban. A karbantartás egyik fő momentuma Erdei iskola megállóhely lesz. A megálló eddig alkalmas volt a vonattalálkozások lebonyolítására és menetrend szerint is találkoztak itt a szerelvények. Ezentúl azonban nem fognak, hiszen megszüntetik ezt a lehetőséget. Az ok a BKV szerint az, hogy a kitérők és a hozzájuk szükséges alkatrészek egyediek és nem beszerezhetőek, azaz saját maguknak kell legyártani, amin már dolgoznak. Azonban amíg nincs más megoldás, addig a jelenlegi hálózatból kell gazdálkodni így Erdei iskola megállóhelyen megszűnik a kitérő, hogy az innen kiépített alkatrészeket feltudják használni a hálózat kritikusabb pontjain. Sajnos sem a hálózat, sem a szerelvények nincsenek jó állapotban. Január végén volt olyan nap amikor mindössze két szerelvény volt üzemkész.fogas.jpg

A pótlásról a BKK oldalán ezt a tájékoztatót olvashatjuk:
"A Széll Kálmán tér és a Svábhegy között a 21-es és a 21A autóbusszal, a Királyhágó tér és a Svábhegy között pedig a 212-es autóbusszal, míg a vonal felső szakaszán a 60-as pótlóbusszal utazhatnak. Az alsó szakaszon található Orgonás, Esze Tamás iskola megállóhelyek a 60A és 60B járatokkal is elérhetők."

Azonban érdemes odafigyelni, mert a 60A és a 60B járatok mini buszosak lesznek, amiken ezen oknál fogva a bicikliszállítás nem lehetséges. Ez azért is kiemelendő, hiszen a fogas szerény utasforgalmának java része pont a bicikliszállítás kapcsán használja a 60-as villamosra keresztelt viszonylatot.

Az nyilvánvaló, hogy bármennyire is próbálja karbantartásnak álcázni a BKV ezt a vágányzárat, ez inkább egy tákolás, hogy a jövőben is lehessen tartani a jelenlegi nem túl fényes, ám de még üzemszerű állapotot.

A 130-as vonal és a Növényolaj kapcsolata napjainkban.

Farkas Norbert egy fantasztikus összefoglaló videót készített a martfűi növényolajgyár kiszolgálási rendjéről illetve mindenről amit tudni érdemes erről a témáról. Kuriózum, hogy itt még A28 as is dolgozik. Beceneve Gokart. Azért is érdekes mert ma már nem sok helyen találkozhatunk vele. Martfűn egyébként ezen kívül is van iparvágány az itt működő Tisza cipőgyárhoz, melyhez a 90-es évek elejéig volt kiszolgálás. Na de minden továbbit Norbitól a videóban!
a28.jpg

süti beállítások módosítása